عنوان(بررسی تاریخچه و معماری دوره رنسانس و نمونه های معماری سبک رنسانس)

فرمت فایل: word تعداد صفحات: 20 تاریخچه هنر رنسانس واژه رنسانس یک لغت فرانسوی به معنی تولد دوباره است. دوره رنسانس یا مکتب کلاسیک حدود 1300 520 میلادیاز اواخر سده سیزدهم میلادی ، قرون وسطی (یا سده های میانه ) پایان می پذیرد و عصر نوزایی آغاز می شود دبررسی تاریخچه و معماری دوره رنسانس و نمونه های معماری سبک رنسانس|30015131|fxi1759096|اف اِکس
هم اکنون فایل با مشخصه ی بررسی تاریخچه و معماری دوره رنسانس و نمونه های معماری سبک رنسانس وارد وب شده اید برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 20







تاریخچه هنر رنسانس



واژه رنسانس یک لغت فرانسوی به معنی تولد دوباره است. دوره رنسانس یا مکتب کلاسیک حدود 1300 520 میلادی"از اواخر سده سیزدهم میلادی" ، قرون وسطی (یا سده های میانه ) پایان می پذیرد و عصر نوزایی آغاز می شود در این عصر اندیشه و هنر جان تازه ای گرفت ، اروپا از رکود قرون وسطی به در آمد . به عبارتی می توان گفت در عصر نوزایی دستاوردهای نمدنباستانی یونان و روم ، مجدداً مطرح و حتی تقلید قرار می گیرد .



معمولاً هنر دوره رنسانس که با نام"مکتب کلاسیک" نیز از آن یاد می کنند به دو دوره تقسیم می شود :



1 دوره اول یا " اوایل رنسانس " که به آن رنسانس پیشین نیز گفته می شود که از اواخر سده سیزدهم آغاز ، و تا نخستین سالهای قرون پانزدهم ادامه دارد . هنرمندان طراز اول این دوران مهارتهای تکنیکی خود را به کمال رساندند . این دوران را اوج رنسانس می گویند . هنرمندان مشهور این دوره : جوتو ، دوچه ، چیمابوئه ، مزاتچو



در دوره اخیر با استفاده از الگوهای کلاسیک یونان و روم و روم باستان نویی همنوایی متعادل ، کلاسیک و ناب به وجود آمد . طبیعی است که موضوع اصلی آثار عهد رنسانس را مکتب کلاسیک انسان می باشد . هنر مندان مشهور این دوره : میکلانژ و داوینچی











بخش دوم



معماری





معماری آسانترین هنری است که در آن می توان از تجدید حیاط مضمونهای کلاسیک در دوره رنسانس و انطباق آنها با نیازهای عصر پیروی کرد . در عهد رنسانس تئوریهای معماری به طرز بی سابقه ای مورد بحث قرار گرفت . معماری که مبتنی بر قواعد منطقی ، محاسبه و تکنیک است .



شهر در قرون وسطی با دیوارهای دفاعی احاطه می شد و کلیسای جامع در مرکز شهر به طور نمادین قرار داشت . شهر مطلوب دوره رنسانس از تنوع فوق العاده ای برخوردار بود : کلیسا ، خانه های مجلل ، بیمارستانها و مراکز آموزشی در حاشیه خیابانهای عریض و میدانها به ردیف کنار هم قرار می گرفت . البته به جزء در مورد بخش کوچکی از پیاچترا و کریمونا در ایتالیا ، این نوع شهر هرگز وجود خارجی پیدا نکرد . اگر چه شهرهای آرمانی رنسانس هرگز به طور کامل ساخته نشدند اما معماران ، ساختمانهای متعدد طبق ایده آل رنسانس بنا کردند .





معماری از دو اصل اساسی متابعت می کرد :



1 عناصر صوری برگرفته از عهد باستان را بکار می برد و از قواعد پرسپکتیو پیروی می کرد . عناصر صوری که معماران بکار گرفتند مانند : ستونها ، ستونهای تزئینی ، سرستونها ، پیشانیها و طاقها از روی نمونه های عهد باستان و نوشته های ویترو ویوس طراحی می شدند . از این عناصر بهره می گرفتند تا دیوارها و فضا هاتی باز به سهولت در معرض دید قرار بگیرند و نوعی حس پرسپکتیو در داخل ساختمانها به وجود آید . این ساختمانها از حس وحدتی که در ساختارهای کلاسیک وجود داشت بی بهره بودند و در پایان قرن پانزدهم ، برامانته و میکلانژ حس وحدت بیشتری را وارد معماری رنسانس کردند .





2 عناصر کلاسیک بسیار متفارت با معماری گوتیک به نظر می رسید . نویسندگان رنسانس ساختمانهای گوتیک قرون وسطی را غیر طبیعی می دانستند . آنها در این عصر نوعی شیوه ساخت رومی را به کار می گرفتند . دیوارها در قرون وسطی جای خود را به پنجره های بزرگ با شیشه منقوش داده بودند و بار دیگر به سطوح یکپارچه مبدل شدند . با نمایی از مرر رنگی و با شکلی ساده و بی پیرایه . آنها ساختمانهای خود را طبق اصول رانهای نظری بنا کردند . تفاوتهای فراوانی که ساختمانهای رنسانس را از بناهای قرون وسطی متمایز می کرد بیشتر جنبه تزئینی آن بود و به ساختار مربوط نمی شد .









1.کلیساها



معماران رنسانس از دو نوع نقشه برای ساختن کلیساها و ساختمانهای مربوط به آنها استفاده می کردند:



الف. نقشه باسیلیکا (مستطیل شکل یا طولی)



ب. نقشه متمرکز





الف: نقشه باسیلیکا که به شکل صلیب لاتینی بود .(صلیبی که تیرک عمودی آن بلندتر از تیرک افقی است)بعدها برونلسکی برای ساختن کلیسا های سان لورنتو و سان اسپیریتو به کار گرفت.



هر دو بنا مستطیل شکل دارای سه راه رو ، طاق هایی که روی ستون ها بنا شده اند و یک گنبد بر فراز محل تقاطع صلیب بود.



نوع آوری وی : استفاده از سقف مسطح بر فراز راه رو مرکزی ( که در کلیسا های قرون وسطی قوسی شکل بود ) سنون هایی که در امتداد راهروی مرکزی ردیف شده بودند ستون های تزئینی که دیوار ها را در امتداد راهرو های جانبی از هم جدا می کردند. پیشانی بالای ستون های تزئینی .



او در سان اسپیریتو راهرو های جانبی را گرداگرد بازو های صلیب یا جناحین کلیسا و خروجی پشت محراب امتداد داد ، به نحوی که به شدت حس وحدت را در کلیسا ایجاد می کرد.



ب: کلیسای مطلوب رنسانس نقشه کف مدور ویا کف متمرکز داشت ، جذابیت این نقشه به آرای هندسی و مذهبی باز می گشت. نوع دیگر نقشه کف متمرکز که در کلیسا ها رنسانس به کار می رفت به شکل صلیب یونانی بود که در آن طول هر چهار بازوی صلیب یکسان است.



برونلسکی با "نماز خانه پاتسی" در کلیسای سانتا کروچه در فلورانس معیار دیگری برای ارزیابی آثار آ ینده بنا نهاد . این نماز خانه ساختاری مستطیل شکل نظیر ساختمانهای قرون وسطی است،اما سقف گنبدین آن شکل دایره واری را بر فضا حاکم می سازداین بنا با استفاده از رنگهای روشن و تزئینات کلاسیک تقویت می شود. از جمله:پوشه ها ،ستونهای تزئینی با شیارهای تزئینی و عمودی ،سر فرشتگان کوچک بالدار و نقش برجسته های ترنجی که با برآمدگی اندک تراشیده شده اند.



مطالب دیگر:
🔑بررسي علم شيمي و تاريخچه و گرايشهاي آن🔑بررسي سازمان بهداشت جهاني و اساسنامه و تاريخچه آن🔑بررسي جنگل نشينان و مروري بر حفاظت از جنگل و جنگل نشينان🔑بررسي پرسهاي هيدروليكي و ويژگيهاي آنها و مروري بر تاريخچه و انواع و ساختار سيلندر🔑بررسي روابط فرهنگي ايران و پاكستان و مروري بر روابط بين الملل پاكستان🔑بررسي تاثير فناوري اطلاعات بر مديريت منابع انساني🔑بررسي بازيهاي المپيك و مراسم المپيک🔑بررسي مديريت منابع انساني در عرصه جهاني🔑بررسي رويکردهاي نوين در مديريت استراتژيک منابع انساني🔑بررسي آلمان و نظام حکومتي آن و دورنماي تاريخي،سياستهاي فرهنگي و ابزارهاي اعمال آن در آلمان🔑بررسي روابط ايران و ونزوئلا و نگاهي بر گسترش آن با تاسيس بانک مشترک🔑بررسي معمـاري معاصـر غرب و معماران مشهور معاصر و بررسي چندين بناي مدرن🔑بررسي مباني نظري طراحي و کليات ديدگاه هاي مداخله در فضا و بررسي امکانات و فضاي چند نمونه فرهنگسرا🔑تهيه و طراحي سيستم اطلاعات منابع انساني🔑بررسي چگونگي تأثير فرهنگ بر آموزش آنلاين و نقش فرهنگ در شکل‌دهي به تجربه آموزش فضاي مجازي🔑تفسير و ترسيم زنان و جنسيت بر اساس پراکندگي مناطق جغرافيايي، از نگاه برنامه‎هاي توسعه بين‌المللي🔑بررسي ژنتيک و قانون تعادل و انواع همانندسازي و مروري بر آنزيمهاي لازم در همانند سازي🔑بررسي فرايند تطبيق آموزش با استراتژي هاي سازمان و نقش رهبري آموزش در اين همگرايي🔑بررسي مهندسي پيام و ابعاد و اهميت آن و نگاهي بر ديدگاه امام خميني و رهبري به مهندسي پيام🔑مروري بر علم ترموديناميک و بررسي موتور درون سوز و شيوه کار و ويژگيهاي آن🔑بررسي فضاهاي بازي كودكان🔑بررسي اثرات ورزش حرفه اي بر جنبه هاي فردي و عمومي سلامتي و سياستگذاري و برنامه ريزي🔑بررسي جوشکاري انواع فلزات و نکات مهم عمليات آن🔑بررسي حماسه عاشوراي حسيني در جهان اسلام و عاشورا درابهر🔑آشنايي با الگوريتم ژنتيك